Hírek,  Mindennapok

Kinek higgyünk az időjárás-előrejelzésben?

Februárban Észak-Queensland, Ausztráliában hat hónapnyi eső zúdult a térségre, ami sok helyi lakos számára álmatlan éjszakákat jelentett. Az emberek bizonytalanul ébredtek, nem tudva, hogy milyen szintű áradás és kár vár rájuk. Különösen nehéz helyzetben volt Andrew Brown, aki nappal kiberbiztonsági oktatóként dolgozik, de emellett amatőr időjárás-előrejelzőként is tevékenykedik. Kevesen tudják, hogy ő a Wally’s Weather nevű Facebook-oldal mögött áll, amely 107 000 követővel és havi 24 millió megtekintéssel büszkélkedhet, és az időjárásra összpontosít Queensland trópusi államában. A rekordmennyiségű áradás idején, amikor 400 embernek kellett elhagynia otthonát, Mr. Brown éjjel-nappal posztolt, még az éjszaka közepén is felébredt, hogy frissítéseket osszon meg közönségével, felelősségérzetből és kötelességtudatból. Amikor észrevette, hogy az időjárásradarján öt órás folyamatos eső közeledik, korábban elhagyta a munkahelyét, és nemcsak a Facebook-követőit, hanem főnökeit, kollégáit, feleségét és felnőtt gyermekeit is figyelmeztette.

„A nagy időjárási események idején próbálunk minél több figyelmeztetést adni az embereknek” – mondta Brown. Townsville városában él, amely a januártól márciusig tartó esős, forró és párás időszakáról ismert. „Az emberek szeretnék tudni, mi történik, mert még ha áramot is veszítenek, valószínűleg internetkapcsolatuk van. Ezek a rendszerek híresek arról, hogy éjszaka, amikor nem látható, mi történik, aktiválódnak, így az ember úgy érzi, hogy ők a szemek és fülek” – tette hozzá.

Mr. Brown aktív és elkötelezett Facebook-közönsége annak a jele, hogy egyre több ember fordul a közösségi média felé hírekért és időjárási frissítésekért. Az Egyesült Államokban a Pew Research Center adatai szerint a felnőttek 20%-a így szerzi be ezeket az információkat. Az emberek ugyanolyan figyelmet fordítanak a Facebook-influenszerekre, mint a újságírókra és a mainstream médiára, sőt, a Reuters Institute és az Oxfordi Egyetem kutatása szerint sokkal nagyobb figyelmet szentelnek nekik, mint a mainstream médiának a YouTube-on, Instagramon és TikTokon.

Daniel Angus professzor, a Queenslandi Műszaki Egyetem Digitális Média Kutatóközpontjának igazgatója, amikor Brisbane-ben megragadt a trópusi Alfred ciklon által okozott heves esőzés és áradás közepette, inkább az Ausztrál Meteorológiai Szolgálat hivatalos tanácsait követte, mivel úgy véli, hogy ők még mindig a legpontosabb előrejelzéseket és figyelmeztetéseket nyújtják. Professzor Angus észleli, hogy az időjárás-influenszerek, mint például Mr. Brown Wally’s Weather oldala, egyre népszerűbbé válnak, ami nemcsak a mainstream médiával és kormányzati forrásokkal szembeni bizalmatlanság növekedésének köszönhető, hanem annak is, hogy képesek kitölteni a hírek közzétételében tátongó űrt. „Az időjárás-influenszerek különösen vidéki és regionális területeken nyernek népszerűséget, mert rendkívül helyi, valós idejű frissítéseket nyújtanak, amelyeket a mainstream média gyakran figyelmen kívül hagy” – mondta Angus professzor.

Ugyanakkor megjegyzi, hogy az időjárás-influenszerek hajlamosak a pánikkeltésre, mint ahogyan azt a Townsville-ből származó Higgins Storm Chasing is tette, amelyet 2018-ban bírálat ért, mert történelmi csapadékszinteket és áradásokat jósolt, amelyek végül nem következtek be. „Az időjárás-influenszerek gyakran hajlamosak a túlzó és eltúlzott állításokra, mivel nem tartoznak ugyanazokhoz a normákhoz vagy következményekhez, mint a mainstream és hivatalos kormányzati megfelelőik” – magyarázta Angus professzor.

Andrew Brown, a Wally’s Weather alapítója, önállóan tanult meteorológiát, de informatikai mesterdiplomával és számos más technológiai képesítéssel rendelkezik. Az előrejelzési berendezésekbe fektetett pénze annyira jelentős volt, hogy három évvel ezelőtt bevezette a fizetős előfizetéseket, amelyek főként csak a költségeit fedezik. Az AI fejlődése lehetővé teszi számára, hogy pontosabban elemezze az adatokat és kommunikálja azokat követőivel, valamint kiterjeszthesse működését egész Ausztráliára. A weather influencing világában pénzt is lehet keresni; Colorado államban Andrew Markowitz, aki meteorológiai diplomával rendelkezik, és teljes munkaidőben egy energiacégnél dolgozik, TikTok-oldalán 135 000 követőt tudhat magáénak.

A jövőbeli tervei között Mr. Brown kifejezte, hogy szeretne visszavonulni az oktatástól, hogy több időt szentelhessen a Wally’s Weather-nek és unokáival lehessen, de tudja, hogy ez még távol van. „Nem akarom, hogy én legyek az oldal arca” – mondta, és eddig sikerült elkerülnie a nyilvánosságot. „Nem megyek a dolgomra, hogy felfedjem, ki vagyok, mert szeretném, ha sétálhatnék az utcán anélkül, hogy zaklatnának.”

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cql6vgwyv4xo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük