Hírek,  Tech

A Titanic felfedezései: Új részletek a hajó utolsó óráiról

A Titanic sorsának újabb részleteit tárták fel egy teljes méretű digitális szkennelés segítségével, amely a híres óceánjáró tragikus végóráit örökíti meg. A 3D-s másolat, amely a hajó valósághű ábrázolását nyújtja, bemutatja, hogyan szakadt ketté a hajó, amikor 1912 áprilisában jéghegynek ütközött. A katasztrófában körülbelül 1,500 ember vesztette életét. A szkennelés új fényt vetett a gépházakra is, megerősítve a szemtanúk beszámolóit, amelyek szerint a mérnökök a végsőkig dolgoztak azon, hogy a hajó világítása működjön. A számítógépes szimulációk szerint a hajó pusztulásához olyan lyukak vezettek, amelyek mérete egy A4-es lapéval volt egyenlő.

Parks Stephenson, a Titanic szakértője megjegyezte, hogy a Titanic az utolsó megmaradt szemtanúja a tragédiának, és még mindig rengeteg történetet tud mesélni. A szkennelés a National Geographic és az Atlantic Productions által készített „Titanic: A digitális újjászületés” című dokumentumfilmhez készült. A roncs, amely 3,800 méter mélységben fekszik az Atlanti-óceán jeges vizeiben, víz alatti robotok segítségével lett feltérképezve. Több mint 700,000 képet használtak fel, amelyeket minden szögből készítettek, hogy létrehozzák a „digitális ikert”, amelyet 2023-ban a BBC News mutatott be először a világnak. Mivel a roncs rendkívül nagy és a mély víz homályában helyezkedik el, a mélytengeri járművekkel végzett felfedezések csupán ízelítőt nyújtanak a hajó állapotáról. A szkennelés azonban az első teljes képet adja a Titanikról.

A hatalmas orr rész, amely az óceánfenéken áll, szinte mintha a hajó folytatná az útját. Ezzel szemben a hajó far része, 600 méterre, egy összetört fémhalom. A károk abból adódtak, hogy a hajó a tengerfenékre csapódott, miután kettétört. Az új térképezési technológia lehetővé teszi a hajó más szemszögből történő tanulmányozását. „Ez olyan, mint egy bűnügyi helyszín: látnod kell a bizonyítékokat, annak kontextusában, ahol vannak” – mondta Stephenson. „A roncshelyszín teljes áttekintése kulcsfontosságú a történtek megértéséhez.”

A szkennelés új részleteket tárt fel, például egy portholt, amely valószínűleg a jéghegy által történt törés következtében sérült meg. Ez összhangban áll a túlélők beszámolóival, akik azt állították, hogy a jég bejutott egyes kabinokba a kollízió során. A szakértők tanulmányozták a Titanic hatalmas gépházát is – a szkennelésen jól látható, mivel a hajó orr részének hátsó részén található, ott, ahol a hajó kettétört. Az utasok elmondták, hogy a fények még mindig világítottak, miközben a hajó a hullámok alá merült. A digitális másolat azt mutatja, hogy néhány kazán homorú, ami arra utal, hogy működtek, amikor a vízbe merültek. A hajó far részén egy nyitott állapotú szelep is felfedezésre került, ami azt jelzi, hogy a gőz még mindig áramlott az elektromos rendszerbe. Ez a Joseph Bell vezette mérnökkarból származott, akik a végsőkig ott maradtak, hogy szenet dobjanak a kazánokba, megőrizve a világítást. Bár mindannyian életüket vesztették a katasztrófában, hősies tetteik számos életet mentettek meg.

A szimulációk további betekintést nyújtanak a Titanic elsüllyedésébe. A kutatók részletes szerkezeti modellt készítettek a hajóról, amely a Titanic terveit alapul véve készült, és információkat gyűjtöttek a hajó sebességéről, irányáról és pozíciójáról, hogy előre jelezzék a jégheggyel való ütközés által okozott károkat. „Fejlett numerikus algoritmusokat, számítási modellezést és szuperkomputáló képességeket használtunk a Titanic elsüllyedésének rekonstrukciójára” – nyilatkozta Jeom-Kee Paik professzor, a Londoni Egyetem kutatója. A szimuláció azt mutatja, hogy a hajó csak egy érintő ütközést szenvedett el a jégheggyel, ami egy sor lyukat okozott a hajótest egy keskeny részében.

A Titanic a tervezése szerint süllyedhetetlen volt, képesnek kellett volna lennie arra, hogy úszóképes maradjon, még ha négy vízálló rekesze is elárasztódik. Azonban a szimuláció szerint a jéghegy által okozott kár hat rekeszre terjedt ki. „A különbség a Titanic elsüllyedése és megmenekülése között a papírlap méretű lyukak finom határvonalán múlik” – mondta Simon Benson, a Newcastle Egyetem tengerészeti építészeti adjunktusa. „A probléma az, hogy ezek a kis lyukak hosszú szakaszon helyezkednek el, így a víz lassan, de biztosan beáramlik, végül pedig a rekeszek teljesen elárasztódnak, és a Titanic elsüllyed.”

Sajnos a kár a szkennelésen nem látható, mivel az orr alsó része a üledék alatt rejtőzik. A Titanic emberi tragédiája azonban továbbra is jól látható. A hajó utasainak személyes tárgyai szétszóródva hevernek a tengerfenéken. A szkennelés új nyomokat ad arról a hideg éjszakáról 1912-ben, de a szakértőknek évek kellenek ahhoz, hogy minden részletet alaposan megvizsgáljanak a 3D-s másolaton. „A Titanic csak kis részeket ad át nekünk a történeteiből” – mondta Parks Stephenson. „Minden alkalommal, amikor felfedezzük őket, egy kicsit mindig többet akarunk.”

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cwy6gjwd0g6o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük