
Kinek higgyünk az időjárás-előrejelzésben?
Februárban Észak-Queensland, Ausztráliában hat hónapnyi eső zúdult a térségre, ami sok helyi lakos számára álmatlan éjszakákat jelentett, hiszen sosem tudták, hogy reggel milyen szintű áradással és károkkal fognak szembesülni. Különösen Andrew Brown, a kiberbiztonsági oktató, aki a napközbeni hivatali munkája mellett amatőr időjárás-előrejelzőként is tevékenykedik, érezte a feszültséget. Kevesen tudják, hogy ő áll a Wally’s Weather nevű Facebook-oldal mögött, amelynek 107 000 követője és havi 24 millió megtekintése van, és az időjárásra fókuszál Queensland trópusi államában. A rekordmennyiségű áradás idején, amikor 400 embert kényszerítettek otthonaik elhagyására, Brown éjjel-nappal posztolt, és éjszaka is felébredt, hogy frissítéseket osszon meg a közönségével, mindezt felelősségérzetből és kötelességtudatból. Amikor észrevette a radarján, hogy öt órányi folyamatos eső közeleg, korábban elhagyta a munkahelyét, hogy figyelmeztesse nemcsak a Facebook-követőit, hanem a főnökét, kollégáit, feleségét és felnőtt gyermekeit is. „Amikor nagy időjárási esemény történik, megpróbálsz minél több értesítést adni az embereknek” – mondta Brown.
Townsville-ben él, amely egy olyan terület központja, ahol a január és március közötti időszakban jellemzően csapadékos, forró és párás időjárás uralkodik. Brown hangsúlyozta, hogy az emberek tudni akarnak, mi történik, mert ha esetleg áramkimaradás lép fel, valószínűleg még mindig van internetkapcsolatuk. Ezek a viharok gyakran éjszaka történnek, amikor nem lehet látni, mi zajlik, így az ember úgy érzi, hogy ő az emberek szeme és füle. Brown aktív és elkötelezett Facebook-közönsége is azt mutatja, hogy egyre többen fordulnak a közösségi médiához hírek és időjárás-előrejelzések érdekében. A Pew Research Center szerint az Egyesült Államokban a felnőttek 20%-a így szerzi be ezeket az információkat. Az emberek ugyanakkora figyelmet fordítanak a Facebook-influenszerekre, mint a hagyományos újságírókra és a mainstream médiára, sőt, egyes kutatások szerint a YouTube-on, Instagramon és TikTokon a mainstream médiánál is nagyobb figyelmet kapnak.
Daniel Angus professzor, a Queenslandi Technológiai Egyetem Digitális Média Kutatóközpontjának vezetője, amikor Brisbane-ben találta magát a februári Alfred trópusi ciklon által okozott heves esőzés és áradás közepette, inkább az Ausztrál Meteorológiai Hivatal hivatalos tanácsaira hallgatott, mivel úgy véli, hogy ők még mindig a legpontosabb előrejelzéseket és figyelmeztetéseket adják. Angus professzor elismeri, hogy az olyan időjárás-influenszerek népszerűsége, mint Brown Wally’s Weather-je, nem csupán a mainstream média iránti fokozódó közbizalomhiányból fakad, hanem abból is következik, hogy kitöltik a hírekben tátongó hiányosságokat, és sokkal személyesebb kapcsolatot ápolnak a közönséggel.
„Az időjárás-influenszerek különösen a vidéki és regionális területeken nyerték el a népszerűséget, mert rendkívül helyi, valós idejű frissítéseket nyújtanak, amelyeket a mainstream média gyakran figyelmen kívül hagy” – magyarázta Angus professzor. Ugyanakkor figyelmeztetett arra is, hogy az időjárás-influenszerek hajlamosak a pánikkeltésre, mint például a Townsville-ból származó Higgins Storm Chasing, amelyet 2018-ban kritizáltak, amikor történelmi szintű csapadékot és áradást jósoltak, ami végül nem következett be.
Andrew Brown, aki önképző meteorológus, de informatikai mesterképzéssel rendelkezik, és számos más technológiai képesítéssel bír, a meteorológiai előrejelzési berendezésekbe tett befektetései révén három évvel ezelőtt bevezette a fizetett előfizetéseket, amelyek főként a költségeit fedezik. A mesterséges intelligencia fejlődése lehetővé teszi számára, hogy pontosabban elemezze az adatokat, és kommunikáljon a követőivel, ami segíti őt abban, hogy a jövőben kiterjeszthesse működését Ausztráliára. Brown szeretné, ha a jövőben több időt szentelhetne a Wally’s Weather-nek, és unokáival tölthetné az időt, de tudja, hogy ez még egy ideig várat magára.
Mindezek mellett Brown nem szeretné, hogy ő legyen az oldal arca, hiszen eddig ezt sikerült elkerülnie. „Nem teszek semmit azért, hogy felfedjem, ki vagyok, mert szeretek úgy sétálni az utcán, hogy nem zaklatnak” – mondta Brown, aki már járt rádiós interjún, de az emberek sosem ismerték fel őt. Ez mind hozzájárul a szórakozáshoz, amit az oldal működése jelent számára. Az időjárás-influenszerek tehát új dimenziót nyitnak az információszerzés világában, de a felelősség és a hitelesség kérdése továbbra is megfontolásra érdemes.

