Hírek,  Tech

A kameratechnika, ami új szintre emeli az ifjúsági sorozatokat

Három erős kopogás hallatszik a rendőrségi betörőbottól, majd a bejárati ajtó kinyílik. A feszültség azonnal érezhető, ahogy a rendőrök kiabálva özönlenek be a házba. A kamera balra fordul, és látjuk, ahogy egy nő a földre zuhan, míg a kis, gyenge fényű lépcsőn felfelé haladunk, ahol egy férfi áll a falnak támaszkodva, kezét felemelve kiabál, de a helyzeten nem változtat. Néhány pillanat múlva egy 13 éves fiú letartóztatásra kerül, és a kamera visszatér a reggeli fénybe, ahol a család a frontlawn ordít, míg a felvétel a fiún, most már a rendőrségi furgon sötét belsejében, folytatódik. Mindez mindössze három perc alatt történik, egyetlen felvételen. Ez a jelenet a Netflix népszerű sorozatának, az Adolescence-nek az elején található, amelyet az első hónapban több mint 120 millióan néztek meg világszerte.

Matthew Lewis, a sorozat operatőre egy nemrégiben adott interjúban elmondta, hogy öt évvel ezelőtt nem lett volna lehetséges ilyen jeleneteket forgatni. Az Adolescence négy, körülbelül egy órás epizódját teljes egészében egyetlen felvételben rögzítették, amelyet „oner”-nek neveznek, és a kamera gyakran követi a karaktereket a frenetikus jelenetek során, vagy vált a kézi és járműre szerelt felvétel között. A könnyű, önstabilizáló kamerák, amelyek képesek alkalmazkodni a környezeti fényviszonyok drámai változásaihoz, egy kis forradalmat indítottak el a film- és televíziós iparban. Az Adolescence második epizódjának végén például a kamera a kocsiból indulva átkel az úton, majd a közeli utcák fölé repül, és végül újra a földszintre kerül. A váltás a drón és az emberi operátor között alig észlelhető – csupán egy apró remegés érzékelhető –, de ha nem figyelünk rá, ezek az átmenetek gyakorlatilag zökkenőmentesek.

Ez részben a DJI Ronin 4D-nek köszönhető, amely egy kis, nagy felbontású kamera, több beépített érzékelővel, amelyek képesek észlelni a mozgást a padlóhoz és a közeli tárgyakhoz képest. Ez lehetővé teszi a belső mechanizmusok számára, hogy kompenzálják a mozgást, és sima, stabil felvételeket készítsenek. A végeredmény „fenomenális” – mondja Tim Palmer, tapasztalt filmes és a Bostoni Egyetem professzora. Eleinte kételkedett abban, hogy az Adolescence epizódjai valóban egyetlen felvételben készültek, de amikor meglátta, azonnal tudta, hogy ez tényleg egy felvétel volt.

A kamera technológia az utóbbi években jelentősen fejlődött. 2014-ben Palmer egy Critical nevű kórházi drámán dolgozott, amely hosszú felvételeket igényelt a zsúfolt kórházi folyosókon. „Csak kis joystick videojáték-vezérlőkkel mozgattuk a kamerát, és ez nem volt elég pontos” – emlékezik vissza. A tévéműsorok készítői régóta próbálják megörökíteni a kórházi környezetek energiáját, és a ’90-es évek BBC-sorozata, a Cardiac Arrest egy hektikus triázs egységgel kezdődik, amelyben az első tíz percben csak egy vágás található, de a kamera mozgása robotikusan zajlik. Az Adolescence dinamikájához képest ez eltörpül.

Palmer hozzátette, hogy a gimbalok, amelyek stabilizáló eszközök a kamerákhoz, már évek óta léteznek, de a távoli vezérlésük és a felvételkészítésük módszerei csak mostanában váltak rendkívül kifinomulttá. Emellett sok újabb kamera beépített szűrőkkel rendelkezik, amelyek távolról vezérelhetők, és a stabilizációs technológia gombnyomásra aktiválható vagy deaktiválható. „Ez egy teljesen új világot nyit meg” – mondja.

Bár a hosszú, egyfelvételes jelenetek nem új keletűek a mozgókép világában, a 2015-ös Victoria például egy kétórás és húsz perces film, amely állításuk szerint egyetlen felvételben készült. Ezt sokan megkérdőjelezték, de a kameramester, Sturla Brandth Grøvlen határozottan kijelenti, hogy „nincsenek vágások vagy editálások”. A Ronin 4D a DJI elsődedikált filmes kamerája, amely széleskörű stabilizációs technológiával rendelkezik, és automatikusan kiválasztja a legjobb elérhető jelet. Azonban a készülék nem alkalmas függőleges felvételek készítésére, ami egyre nagyobb keresletet jelent a TikTok és hasonló videómegosztó platformok világában.

A filmes és televíziós minőség javítására gyakorolt hatása hatalmas lehet, különösen, hogy a könnyű, ergonómikus kamerák elérhetővé váltak. Az új technológiák lehetővé teszik a dinamikusabb történetmesélést, de a jó történetmesélésnek mindig a középpontban kell állnia. Az egyfelvételes műsorok iránti vonzalom nem elegendő ahhoz, hogy a közönség figyelmét megtartsák – figyelmeztet Palmer. „Személy szerint engem nem fog érdekelni, hogy egy műsort egy felvételben forgattak, ha az nem jó.”

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c62g6vdl3vqo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük