
Nissan globális gyárak megosztásáról tárgyal a kínai állami vállalattal
A Nissan, a japán autógyártó, nyitott arra, hogy megossza gyártóüzemeit világszerte a kínai állami partnerével, a Dongfenggel, miközben átalakítja üzletpolitikáját. A cég, amely több ezer embert foglalkoztat az Egyesült Királyságban, arról tájékoztatta a BBC-t, hogy a Dongfenget „bevonhatják a Nissan globális termelési ökoszisztémájába”. A gyártó múlt héten bejelentette, hogy 11,000 munkavállalót elbocsát, és hét gyárát bezárja, de nem közölte, hogy pontosan hol történnek a leépítések. Ivan Espinosa, a Nissan vezérigazgatója a Financial Times által szervezett konferencián elmondta, hogy „új autók bevezetését jelentettük be Sunderlandben… Rövid távon nincs szándékunk Sunderland környékén lépni”.
A Nissan nyitottá válása a kínai Dongfenggel való szorosabb együttműködésre egybeesik az Egyesült Királyság és Kína kereskedelmi kapcsolatainak feszültségével. A brit kormány szerdán reagált arra, hogy a múlt héten az Egyesült Államokkal kötött vámmegállapodásuk esetleg káros hatással lenne Kínára. A kormány kijelentette, hogy „nincs vétó a kínai befektetések felett” a megállapodás kapcsán. Az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok közötti megállapodás visszavonta azokat a jelentős vámemeléseket, amelyeket Donald Trump elnök rendelt el fémek és autók esetében, de tartalmazott olyan feltételeket is, amelyek megkövetelték az Egyesült Királyságtól, hogy „haladéktalanul teljesítse” az Egyesült Államok követelményeit a acél- és alumíniumtermékek ellátási láncának biztonságával kapcsolatban. A pekingi kínai nagykövetség szóvivője kijelentette, hogy Kína „jogos kérdéseket tett fel az Egyesült Királyságnak”, és határozottan ellenzi, hogy bármely fél Kína érdekeinek rovására kössön megállapodást, hozzátéve, hogy ha ilyen helyzet állna elő, Kína szükséges lépéseket fog tenni.
Nissan legutóbbi munkahelyi leépítései a novemberben bejelentett 9,000 elbocsátás mellett történtek, mivel a cég gyenge eladásokkal küzd az Egyesült Államokban és Kínában, amelyek a legfontosabb piacaik közé tartoznak. Az összes leépítés a munkaerő 15%-át érinti, és a költségcsökkentési erőfeszítések részeként a Nissan bejelentette, hogy globális termelését egyötödével csökkenti. A Nissan saját márkái nehezen tudtak érvényesülni Kínában, ami a világ legnagyobb autópiaca, mivel a szoros verseny az árak csökkenéséhez vezetett. A Nissan és a Beijing által ellenőrzött Dongfeng több mint 20 éve működik együtt, és jelenleg közösen építenek autókat a kínai Vuhan városában.
A Nissan globálisan körülbelül 133,500 embert foglalkoztat, ebből körülbelül 6,000 dolgozik Sunderlandben. A cég emellett számos vezetői változáson ment keresztül, és meghiúsult egyesülési tárgyalásai a nagyobb rivális Honda-val is. A két vállalat közötti tárgyalások februárban zátonyra futottak, amikor nem tudtak megállapodni egy több milliárd dolláros egyesülésről. A tárgyalások kudarcát követően a cég akkori vezérigazgatóját, Makoto Uchidát, Ivan Espinosa váltotta fel, aki korábban a vállalat tervezési vezetője és motorsport részlegének vezetője volt.
A Nissan ezen a héten 670 milliárd jen (kb. 4,6 milliárd dollár; 3,4 milliárd font) éves veszteségről számolt be, amelyet Donald Trump vámintézkedései tovább súlyosbítottak. A hónap során a Nissan akkumulátor-partnere, az AESC, 1 milliárd font (kb. 1,3 milliárd dollár) támogatási csomagot kapott a brit kormánytól egy új üzem számára Sunderlandben, ahol a Juke és Leaf elektromos modellekhez fognak akkumulátorokat gyártani. Rachel Reeves, a brit pénzügyminiszter, a helyszínen tett látogatása során hangsúlyozta, hogy ez a lépés „nagyon szükséges, magas színvonalú, jól fizetett munkahelyeket fog biztosítani Észak-Kelet Angliában”.

