Gazdaság,  Tech

Globális Xbox áremelkedés a vámok miatti bizonytalanság közepette

A Microsoft nemrégiben jelentős áremelést hajtott végre Xbox konzolján, amelyet a fejlesztési költségek növekedésével és a „piaci körülményekkel” indokolt. Az áremelések országonként eltérőek, az Egyesült Királyságban az Xbox Series S konzol ára 50 fonttal, 299,99 fontra nőtt. Az Egyesült Államokban még drasztikusabb áremelkedések tapasztalhatók, ahol a Series X ára 100 és 130 dollár között emelkedett, a modelltől függően. Az áremeléseket egyes szakértők a globális gazdasági bizonytalanságot fokozó amerikai vámokkal is összefüggésbe hozzák, bár a Microsoft nem állította, hogy ezek a vámok magyarázzák az áremelkedést. Az Xbox árainak növekedése más országokban is megfigyelhető, például Európában a Series S ára 80 euróval, Ausztráliában pedig 50 dollárral emelkedett. Ez egy jelentős változást tükröz egy olyan iparágban, ahol a konzolok megjelenése után általában csökkennek az árak.

A Microsoft a változásokkal kapcsolatban egy blogbejegyzésben azt mondta, hogy megértik, hogy ezek a változások kihívást jelentenek, és hogy a döntéseiket gondosan mérlegelt piaci körülmények és a fejlesztési költségek emelkedése alapján hozták meg. Kedhrin Gonzalez, a Rip & Tear stúdió alapítója a BBC-nek nyilatkozva kifejtette, hogy az áremelkedést „elkerülhetetlennek” tartja, és úgy véli, hogy ez a jelenlegi vámzavarok következménye. Szerinte a játékosok lesznek a legnagyobb vesztesek, mivel alig van reményük arra, hogy az árak csökkenjenek. Gonzalez azt is megjegyezte, hogy ez jelentősen befolyásolhatja a Microsoft már amúgy is szerény Xbox eladásait, és szélesebb iparági következményeket is kiválthat. Az áremelés, amely nem valószínű, hogy az utolsó lesz, amivel találkozunk, komoly aggodalmakat kelt a játékosok körében.

Christopher Dring, aki a videojáték-iparról ír a The Game Business hírlevélben, úgy véli, hogy a vámok „biztosan” részei voltak a döntésnek. Kiemelte, hogy mivel a kiegészítők és alkatrészek többsége Kínában készül, a kapcsolat nyilvánvaló. Ugyanakkor más tényezők is közrejátszanak, mint például a növekvő infláció, a valutaárfolyamok változása és az üzleti költségek általános emelkedése. Dring szerint mindez káoszt okoz egy olyan iparágban, amelyben a növekedés korlátozott. A konzolpiac az elmúlt 20 évben alig nőtt a felhasználók számában, miközben a gyártási és fejlesztési költségek exponenciálisan emelkednek. Minden költségnövekedés, még egy kis vám is, komoly hatással lehet ezeknek az eszközöknek a jövedelmezőségére.

A konzolok megjelenése utáni években a piaci trendek általában az árak csökkenését mutatták, de a jelenlegi generáció esetében ennek éppen az ellenkezője figyelhető meg. Például a Sony 2020-ban 360 fontra árazta a PlayStation 5 digital edition-t az Egyesült Királyságban, ám az ára azóta 429,99 fontra emelkedett. A jövőbeni Xbox játékok ára is kérdéseket vet fel, mivel a Microsoft bejelentette, hogy várhatóan „néhány új, első fél játékunk” 2025-ben 79,99 dollárba fog kerülni. Ez ugyanaz az ár, amit a Nintendo jelentett be a közelgő Mario Kart World számára – egy olyan ár, amely aggodalmat keltett a játékosok körében, akik „hozzáférhetetlennek” nevezték. A Microsoft azonban tisztázta, hogy nem tervezi a meglévő játékok áremelését, csupán bizonyos új, saját fejlesztésű címeinek árváltozását.

A Microsoft nem kívánta megmondani, hogy tervezi-e egyes jövőbeli játékok áremelkedését az Egyesült Királyságban is, jelezve, hogy a helyi árak eltérhetnek az országok és platformok között. A helyzet folyamatos figyelemmel kísérést igényel, mivel a játékosok és a fejlesztők egyaránt követik a változásokat, és próbálnak alkalmazkodni az új piaci körülményekhez. A videojáték-ipar jövője tehát továbbra is sok kérdést vet fel, és a Microsoft lépései jelentős hatással lehetnek a következő évek trendjeire.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cze1zn9d9p4o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük